Aile hukuku, aile ve aile üyelerinin hak ve sorumluluklarını düzenleyen hukuk dalıdır. Evlilik, boşanma, nafaka, velayet, miras gibi konuları kapsar. Aile hukuku, devletin aile yapısını koruma ve düzenleme sorumluluğunu da içerir.

Evlilik, boşanma, velayet, nafaka, mal paylaşımı, miras gibi davalar başta olmak üzere aile hukuku alanında hukuki yardım almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Taraflar anlaşmalı boşanma konusunda anlaştıktan sonra ister birlikte isterse birisi boşanma davası açabilir. Taraflar boşanma protokolü düzenlemeli, bu protokolde boşanmanın mali sonuçları ve çocuğun durumuna ilişkin anlaşmanın yapılmış olması zorunludur.

Mali sonuçlar; nafaka, maddi ve manevi tazminat konularını içerirken, müşterek çocukların durumu ise velayet ve şahsi ilişkileri içermektir. Bu noktalar üzerinde anlaşma olmadan veya hukuka, ahlaka, kamu düzenine aykırı anlaşmalar olması durumunda, mahkeme tarafından dava reddedilecektir. Bu nedenle boşanma protokolünün düzenlenmesi ve davanın takip sürecinde avukata danışmak önemlidir.

Resmi nikah tarihinden itibaren 1 yıl geçmesi gerekmektedir. Ayrıca tarafların anlaşmalı boşanma hususunda anlaşması, boşanmanın mali sonuçları ve çocuğun durumuna ilişkin anlaşmanın yapılmış olması zorunludur. Duruşmaya iki tarafında bizzat katılması gerekmektedir. Eşler duruşma sırasında protokolde belirlenen hususları kabul ettiğini hakim karşısında belirtmelidir. Bu hususlardan birisinin eksik olması durumunda dava reddedilecektir.

Anlaşmalı boşanma davası kural olarak tek celsede biter. Hakim, protokol maddelerini tek tek okuyup tarafların mutabık olup olmadığını, protokoldeki imzanın kendilerine ait olup olmadığı ve boşanmayı kabul edip etmediklerini sormaktadır. Hakim gerekli görmesi durumunda tarafların ve müşterek çocuğun menfaati doğrultusunda gerekli gördüğü değişiklikleri yapabilir, tarafların bu değişikleri kabul etmesi durumunda boşanmaya hükmolunur.

Boşanma sürecinde anlaşmalı mı çekişmeli mi boşanma yolunun seçilmesi, çiftin kişisel durumlarına, evliliklerinin nasıl sonlandığına, finansal durumlarına, çocukların varlığına ve diğer faktörlere göre değişebilir. Her iki yöntemin de kendi avantajları ve dezavantajları vardır ve hangi yöntemin seçileceği, her çiftin özel durumuna göre farklılık gösterir.

Anlaşmalı boşanma, çiftlerin kendi aralarında boşanma konusunda anlaşmaları durumunda tercih edilen bir yöntemdir. Bu yöntemde çiftlerin boşanma konusunda anlaşmaları, sürecin daha hızlı ve daha az masraflı olmasını sağlar. Ayrıca anlaşmalı boşanma, daha az stresli bir süreç olabilir ve tarafların ilişkilerini daha iyi korumalarına yardımcı olabilir. Ancak yasal haklar konusunda ya da mal paylaşımı konusunda anlaşamayan çiftler ileride hak kaybı yaşamamak için çekişmeli boşanma davasını tercih edebilirler. Bu nedenle acele karar verilmeksizin bu konuda bir avukata danışmak, haklarını ve yasal süreci öğrenmek önemlidir.

Çekişmeli boşanma davası; tarafların boşanma veya boşanmaya bağlı konularda anlaşamamasıdır. Eşler evlilik birliğini hangi sebebe bağlı olarak sona erdirmek istiyorsa o sebebe bağlı olarak iddiasını sunmak ve delillerini göstermek zorundadır.

Dava, bir dilekçe ile eşlerin müşterek yaşadığı ilde bulunan aile mahkemesine başvurularak açılacaktır. Dava dilekçesinde Hukuk Muhakemeleri Kanunu’na uygun olarak düzenlenmek zorundadır. Herhangi bir hukuki bilgisi olmayan veya adliye önündeki arzuhalcilere başvurarak dilekçe yazılması durumunda eksiklik olması halinde dava dilekçesi mahkemeler tarafından reddedilmektedir. Bu nedenle anlaşmalı boşanma davası nazaran oldukça karışık ve önemli detayları olan çekişmeli boşanma davalarında hukuki destek almak önemlidir.